Ferie til Paris


Når det gjelder å kunne snakke fransk, så er det ikke så dumt å lære seg noen franske ord. Da jeg kjørte til Paris for noen år siden skulle fylle disel på en stasjon rett på grensa til Belgia. Vi fylte opp tanken og jeg kikket i turistordboka og fant ut at disel het dizel og siden vi brukte pumpe nummer 9 var det nøff.

Så kom jeg inn og sa: "Dizel, nøff." Flere franske ord kunne jeg jo ikke. Hun spurte meg et spørsmål og jeg bare huvet skuldrene og viste frem Visakortet (Det var et Visamerke på døra). Da satte hun i gang et spetakkel som jeg aldri har hørt maken til av en serviceperson. Kanskje hun ville bekrefte at det var pumpe 9? Spurte hun om jeg virkelig ville betale med Visa? Hun virket frekk og var høylytt. Jeg følte at folk kikket på oss. Det var ikke akkurat et bra førsteinntrykk av Frankrike.

Vi fikk besøkt Disneyland, Eifeltårnet og Triumfbuen - der pratet de engelsk og var hyggelig alle sammen. Men når vi var å handlet i dagligvarebutikker var det værre igjen. Det var tydligvis helt umulig å komunisere med folk. Franskmenn/kvinner er rare ass!

Ferie til Paris er noe av det nydeligste du kan oppleve, og enda bedre blir det dersom du finner deg noen morsomme folk å nyte ferien din med. Du trenger ikke lete lenge på internett før du finner deg en kamerat som skal bli med til Paris - verdens nydeligste by!

0 kommentarer: